Validity of Heat Teaching Material Integrated Joyful Learning to Promote Student’s Creative Thinking Skills
DOI:
https://doi.org/10.24036/jipt/vol3-iss2/110Keywords:
Validity, Joyful Learning, Creatif Thinking Skills, Digital LearningAbstract
The development of education in the 21st century demands teachers to innovate by integrating technology into the learning process and fostering students’ creative thinking skills. However, preliminary studies revealed that students’ creative thinking abilities remain low, and the existing teaching materials have not fully supported joyful and engaging learning. This study aims to determine the validity level of a digital learning material on the topic of heat, integrated with the Joyful Learning approach to enhance students’ creative thinking skills in senior high school. The research employed a Research and Development (R&D) method using the Hannafin and Peck model, which consists of three stages: need assess, design, and develop/implement. The research instrument used was a validity questionnaire to assess the feasibility of the developed digital material. The results showed that the digital learning material achieved a validity score of 0.95, categorized as highly valid. Therefore, the developed digital material on heat integrated with Joyful Learning is considered valid and feasible for physics learning to foster students’ creative thinking skills.
Downloads
References
Affandi, G. R., Hadi, C., Fardana, N. A., Megawati, F., Laili, N., & Rohmah, N. M. (2024). Joyful Learning & Media Pembelajaran: Teori dan Penerapannya Pada Konteks Pendidikan. Sidoarjo: UMSIDA Press.
Asrizal, A., Amran, A., Ananda, A., & Festiyed, F. (2018). The Development of Integrated Science Instructional Materials to Improve Students’ Digital Literacy in Scientific Approach. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(4), 386-395.
Awaliah, S. M., & Rahmawati, D. (2024). Penerapan Model Pengembangan Perangkat Desain Pembelajaran pada Hannafin and Peck. Journal of Education Technology, 3(5), 5475–5480.
Azwar, S. (2015). Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Darsa, D. Y., Nasir, M., & Rusydi. (2018). Analisis Kesulitan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal-Soal Kalor Menggunakan Teori Polya Di SMA Negeri 3 Banda Aceh. Jurnal Phi: Jurnal Pendidikan Fisika dan Fisika Terapan, 4(2), 16–21.
Fitri, A. D. (2023). Metode penelitian dengan model Hannafin dan Peck. Universitas Pendidikan Indonesia.
Hapsari, I. P., & Nugroho, A. A. (2021). Pemanfaatan pembelajaran interaktif dalam meningkatkan inovasi pembelajaran di era digital. Jurnal Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan, 2(3), 269-277.
Hasan, M., Yulia, R., & Pratama, R. A. (2024). Strategi Pembelajaran Inovatif Dalam Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 12(1), 22-30.
Hufri, M., Rahmi, Y. L., & Wati, R. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 6(2), 186-198.
Ilahiyah, F., Darvina, Y., Ratnawulan, & Jhora, F. U. (2025). Pengembangan Bahan Ajar Digital Suhu dan Kalor Berbasis Model PBL Berbantuan Flip Pdf Professional untuk Siswa fase F SMAN 7 Padang. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 245–256.
Izzah, I., Sholikhah, H. A., & Ansori, A. (2024). Penulisan Bahan Ajar: Teori & Implementasi. Yogyakarta: Bening Media Publishing.
Kusuma, D. (2020). Analisis Keterbacaan Buku Teks Fisika Materi Suhu dan Kalor pada Siswa SMK Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 112–120.
Meilova, I., & Asrizal, A. (2024). Pengaruh Model Creative Problem Solving Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMA pada Materi Kalor. Jurnal Eksperimen Fisika, 12(2), 134–142.
Mustikasari, I. (2023). Pengembangan bahan ajar digital berbasis joyful learning untuk meningkatkan keterampilan berpikir kreatif siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 10(2), 145-158.
Nasution, A., Arzilea, N., Rahmah, A. D., & Fitri, N. A. (2025). Strategi pembelajaran aktif dalam meningkatkan partisipasi siswa di MIS Al Islam Kota Bengkulu. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (JKIP), 5(4), 925-929.
Nisa, D. C., Purwidiani, N., Widagdo, A. K., & Astuti, N. (2024). Pengembangan bahan ajar digital dengan aplikasi Flip Pdf Corporate Edition pada materi peralatan dapur siswa fase E. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 1-12.
Rajak, A., Paramata, D. D., & Umar, M. K. (2023). Evaluasi ujian tengah semester menggunakan model Kirkpatrick pada mata pelajaran fisika di SMA. Jurnal Jendela Pendidikan, 10(2), 182-187.
Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian (1st ed.)
Salirawati, Titi S. (2018). Smart Teaching: Solusi Menjadi Guru Profesional, Kreatif & Inspiratif. Yogyakarta: Familia.
Sari, D., & Prasetyo, W. (2021). Pemanfaatan media interaktif dalam pembelajaran. Pendidikan Agama Islam: Studi kasus di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 125-134.
Sari, D., & Widodo, W. (2020). Partisipasi aktif siswa dalam diskusi dan kuis daring meningkatkan hasil belajar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 123-135.
Siregar, L. F., Sumanik, N. B., & Christianto, H. (2022). Analysis of Teacher’s Ability in Setting Learning Objectives, Flow of Learning Objectives, and Modules in the Merdeka Curriculum. SHS Web of Conferences, 149, 01005.
Slamet, F. A. (2022). Model penelitian pengembangan (R & D). Institut Agama Islam Sunan Kalijogo Malang.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research And Development/ R&D) (S. Yustiyani (ed.)).
Sukaesih, E., Mania, I. G. A., & Yasa, N. N. K. (2022). Pengembangan bahan ajar digital berbasis project based learning untuk meningkatkan pemahaman hakikat sains siswa. Seminar Nasional Biologi UNNES, 14(1), 37-44.
Usmeldi, U., & Amini, S. (2022). Pengembangan bahan ajar digital berbasis multimedia interaktif untuk meningkatkan keterampilan berpikir kreatif siswa. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 15(2), 98-107.
Yuliana, I., Artawan, P., & Heny, A. P. (2023). Profil Miskonsepsi Siswa Pada Materi Suhu Dan Kalor. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 1161–1166.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 yuli yasni, Asrizal, Harman Amir, Riri Jonuarti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Accepted 2025-12-17
Published 2025-12-17





